محمد كمال لطفى الابتدائيه ( بميت عاصم )
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

محمد كمال لطفى الابتدائيه ( بميت عاصم )

رؤيه ورساله المدرسه

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

وائل غنيم

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
عزة الكيال
-
-
عزة الكيال

وائل غنيم  Empty
مُساهمةموضوع: وائل غنيم    وائل غنيم  I_icon_minitimeالإثنين فبراير 14, 2011 1:18 pm

الشاب وائل غنيم المهمة انجزت

،
خبير الانترنت الذي اصبح رمزا ل''ثورة 25 يناير'' في مصر على موقع تويتر'' ميشن اكومبليشد'' او ''المهمة انجزت''، وذلك بعد الانباء التي رجحت ان يعلن الرئيس حسني مبارك تنحيه مساء يوم، 10 فبراير.وكتب وائل غنيم، الذي كان صاحب دعوة يوم الغضب، والذي افرج عنه الاثنين، بعد احتجازه لمدة 12 يوما، قضاها معصوب العينين، اثر اشتراكه في التظاهرات الاولى، "ريفولوشن 2.0" و" ميشن اكومبليشد". أي ان المهمة انتهت، وقال غنيم:" هذه الثورة تمثل الجيل الجديد من الثورات في العالم، وتنفرد بانها انطلقت من الشباب، واعتمدت علي شبكة الانترنت".
bounce bounce bounce وأضافت:" قبل اكثر من عام تقريبا، قلت أن الانترنت ستغير وجه السياسية في مصر، وهو ما حدث بالفعل".
وبعد الافراج عن وائل غنيم، كشف عن حقيقته شخصيته، والتي ظلت في طي الكتمان، لما يقرب من عام، و كان غنيم كشف عن انه هو صاحب صفحة "كلنا خالد سعيد" على موقع "فيس بوك"، والتي اطلقت مع حركة 6 ابريل شرارة حركة الاحتجاج الشعبي غير المسبوقة ضد الرئيس مبارك في 25 يناير الماضي. ويقول غنيم:" هذه ثورة الشعب، ثورة الشباب، انها الجيل الجديد من الثروات في العالم، ثورة الانترنت".
cheers cheers cheers وبعد ثلاثة ايام من خرجوه من المعتقل، بدا وائل متفائلاً، وعلق علي هطول بعض المطر في القاهرة صباح اليوم، بانها بداية وبشرة خيرة، قبل ساعات كثيرة من وجود اخبار عن تنحي او تفويض الرئيس مبارك لنائبه.
sunny sunny sunny
امال الرفاعى
0
0
امال الرفاعى

وائل غنيم  Empty
مُساهمةموضوع: رد: وائل غنيم    وائل غنيم  I_icon_minitimeالجمعة مايو 13, 2011 1:46 pm

الله يرحم الشهداء
ادارة الموقع
0
0
ادارة الموقع

وائل غنيم  Empty
مُساهمةموضوع: رد: وائل غنيم    وائل غنيم  I_icon_minitimeالأربعاء أغسطس 29, 2012 6:44 am

نبدأ بإسم الله :

اولاً و على مسئوليتى الشخصية و الايام هتحكم بينا ( وائل غنيم عميل و يعمل بأجندة من الخارج ) و ان شاء الله هجيب لكم الموضوع ده

من الارشيف الايام اللى جاية لما الناس كلها تعرف الحقيقة و هقولكم مش انا قلت لكم و محدش صدقنى !

و ده رغم انا بتمنى من الله و ربنا يعلم انى اكون خاطئ فى فكرتى دى و مصر تعدى المحنة دى على خير يا رب

اما بالنسبة لاتهامى لوائل فأسبابة الاتى :-

1- لانه كداب – و الكدب ملوش رجلين و ده يبان من الاتي :

أ: كدبت ع الناس فى شغلك حسبما قلت بنفسك يا وائل فى العاشرة مساءً.

ب: قولت للناس ان انت فى مصر و انت قلت انك كنت فى الامارات.

ج: التناقض اللى باين فى كلامك فى كل مداخلاتك فى القنوات.

د: الفيديو اللى مبين اعتقالالك و اللى الناس كلها شافتها كان بالنهار و فى التحرير ، و انت قلت انك اتمسكت بالليل و فى الشارع.

هـ : انت واحد كنت عايش فى القاهرة و بعدين روحت الامارات مالك انت و مال خالد سعيد و تقول انا ادام البيت اهو و هنقعد مش عارف فين و هنروح مش عارف فين كله طبعا كدب فى كدب.

و: بخصوص انك مكنتش عايز تعرف الناس ان انت صاحب كلنا خالد سعيد فدا كان عشان نحضر مع الناس او متحضرش مش مشكلة مهو محدش عرفك.

ز : ازاى انت بتقول انا ادام بيت خالد اهو و مع اهله و ام خالد فى برنامح واحد من الناس قالت انها اول مرة تشوفك كان فى المظاهرات بعد لقاءك فى العاشرة مساءً.

ح : الفيديو اللى مبين اعتقالالك و اللى الناس كلها شافتها كان بالنهار و فى التحرير ، و انت قلت انك اتمسكت بالليل و فى الشارع.

* انما حكاية انك عميل دى فأسبابها الاتى :-

1- كدبك اللى بان فى النقاط السابقة.

2- لما انت مصرى اوى ازاى قابل على نفسك و مستمر فى عملك فى شركة يهودية.

3- و لما انت مصرى برضو متجوزة ليه واحدة امريكية ؟

4- للاسباب السابقة سهل اوى تجنيدك لانك ( برا مصر ، تعمل فى شركة اجنبية ، متجوزة امريكية ، مستواك فى الانترنت )

5- ليه لحد دلوقتى مقلتش للناس ازاى كنت بتعرض ع الصفحة ايام النت ما كان مفصول و ازاى انت و صفحة رصد بس اللى كنتم بتدونوا ؟؟؟؟

ده معناه ان صاحبهم واحد و اظن ان منهج رصد بان اوى اليومين دول و بان مدى قذرتها و محاولتها اللعب بأمان مصر بأى طريقة

* انا حاسس ان فيه كلام تانى بس انا متذكر لانى كتبت على طول من غير مسودة انقل منها و لو افتكرت حاجة تانية هقولها

بس اهم حاجة لو كنت عملتها يا وائل كنت هقول عليك فعلا مصرى بجد لو كنت

( طلبت من الناس يرجعوا بيوتهم امبارح بعد خطاب الريس )

كنت فعلا هقول عليك انك فعلا خايف على البلد بس انت فعلا ممثل هايل

يا جماعة ده واحد ساب البلد و مشى و شغال فى الامارات و مش فى دماغه حاجة و لو حصل حاجة فى البلد اهو هيسيبها و يمشي

انا نفسي وائل نفسه لو فعلا مش زى مانا بقول يجيى يتكلم معايا و يناقشنى و يجاوبنى على اسئلتى لو عنده الشجاعة

مش طالع مع منى الشاذلى عشان يعيط و يضحك على الناس بكلمتين !!!

فوقوا بقى و شوفوا مين الى بيلعب بعقولكم

و فكروا فى مصر ... مصر اللى لو ضاعت مش هنلاقى حد يطبطب علينا

مــــــــــــصــــــــــــــــر

يا ريت لو هيكون فيه نقاش يكون بالعقل مش بأى حاجة تانية و انا اقسم بالله العظيم مرة تانية دافعى هو حب مصر

رجاء : لو حد اقتنع بكلامى يساعدنى انشر الموضوع فى كل مكان

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
https://mklps.yoo7.com

وائل غنيم
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» الي الطالبة نادية وائل